Susanne Enøe Hansen



Mit porcelæn og porcelæns-filigran - for øvede.

En lille advarsel:

 

Hvis du er nybegynder, så er det ikke her, du aktivt skal starte dit keramik-eventyr.

 

Vent til du har fået øvelse og erfaring med alt det grundlæggende først, det finder du under "Materiale og teknik".


Ønsket om en lys kontrast til det mørke raku blev til det hvide porcelæn.


For at opnå noget kontrastfyldt til den skønne mørke og rustikke RAKU valgte jeg i 2012 også at forsøge mig med porcelæn.

 

Inspireret af porcelæns-papirlerets egenskaber og muligheder, som jeg kendte fra min raku-filigran, måtte jeg i gang med også at lave porcelæns-filigran.

Det papiragtige ved leret førte mig i tankerne under arbejdet uvilkårligt tilbage til min barndoms gækkebreve. Og som dengang faldt tankerne også på H.C. Andersen, hvorfor nogle af mine porcelæns-filigran-emner er inspireret ikke af hans papirklip, men af hans eventyr. 

 

Fremgangsmåden er stadig pladeteknik over en form beklædt med husholdningsfilm, også her arbejder jeg med leret skåret i strimler og frit skårne eller udstansede figurer - kageudstiks-forme er perfekte til det. 

 

For øget variation og detalje-rigdom kan frihåndstegnede silhuetter overføres til det udrullede ler, skærer ud og anvendes på samme måde som de udstansede figurer.

 

Formen får lov til at bestemme om arbejdet skal udføres ind- eller udvendigt. En høj skål f.eks. er nemmest at lave udvendig på den skål som er valgt til form, men er samtidig sikrest at lave indvendig fordi leret skrumper ved tørringen.

Så ved udvendigt arbejde er det vigtigt at frigøre emnet fra skålen straks det er læderhårdt nok til at holde formen og inden det revner i.f.m. tørringen - og det kan godt være en udfordring, specielt i starten.


Et lille tips - hvis uheldet er ude.

 

Små revner i porcelæns-papirler kan sagtens repareres ved at "lime" kanterne med lidt vand på en pensel. Kom vand på af flere omgange og vent lidt ind imellem, fortsæt til leret er blødgjort og klæbende. Nu kan kanterne trykkes forsigtigt sammen igen og evt. tørres med hårtørre. Store revner er mere udfordrende, fordi de hurtigt kan få hele skålen til at kolapse.


Under arbejdet er det vigtigt hele tiden at trykke de nye samlinger så tilpas sammen at de holder, men samtidig undgå at trykket ødelægger motivet og strukturen.

 

Når skålens udvendige del er færdig, og den er "frigjort" fra formen, slutbehandles den både ind- og udvendig. Evt. anvendes slikker for at styrke svage samlinger og ellers benyttes vand og pensel eller fingrene for at blødgøre skarpe kanter og fjerne "rynkerne" efter husholdningsfilmen. 

 

Fordi emnerne forbliver uglaserede er det vigtigt at være omhyggelig med slutbehandlingen, for hvor glasur har en udglattende effekt på skarpe kanter,

så forbliver de skarpe efter endt brænding her hvor emnerne forbliver "nøgne".

 

Hjælpeværktøj: Undervejs i hele processen er der tre "hjælpere" som er rigtig gode at have: En vandforstøver, en hårtørrer og en lille rulle - f.eks. bruger jeg en aflagt gummirulle fra linoleumstryk.

 

Vandforstøveren bruges undervejs hvis emnet tørrer for hurtigt og hårtørreren hvis emnet bliver for vådt under behandlingen med vand og pensel. Gummirullen kan gøre samlearbejdet lidt nemmere, ved at man forsigtigt ruller over hele overfladen med den mens skålen stadig sidder på formen.

 

Brændingen klarer jeg med forglødning og stentøjsbrænding i en og samme arbejdsgang. Dvs. at jeg forgløder op til 650 grader C og så straks fortsætter med stentøjsbrænding til 1260 grader C.


Akvarel-porcelæn.

 

Efter i en periode at have arbejdet med den uglaserede, mathvide og transparente porcelæns-filigran, kom ønsket om lidt farve, men uden at det skulle gå ud over det spinkle og lette udtryk.

 

Almindelig glasur havde jeg afprøvet og fundet uegnet, fordi den stjal transparensen, øgede godstykkelsen og slet ikke stemte overens med det jeg ville opnå, nemlig noget akvarelagtigt, som ville passe godt til det spinkle og papiragtige. - Jeg ville også helst bevare så meget som muligt af den matte overflade.

 

Via facebook stødte jeg på John Shirley, en meget dygtig og erfaren keramiker som arbejder netop med det akvarelagtige udtryk på sit porcelæn - og han gør det meget virtuost. Via hans facebook-opslag og hjemmeside kunne jeg læse mig til, at han anvender opløselige salte til at farvelægge sine smukke skåle.


Indtil videre - og efter en række forsøg - har jeg gode erfaringer med to af John Shirleys opløselige salte, nemlig:

 

  • Cobalt chlorid og chromium chlorid, som giver farverne hhv. blå og grøn efter brænding ved 1260 grader C.

 

Fremgangsmåde: Begge opløser jeg i vand i forholdet 1:10 og påfører opløsningen med pensel, nærmest som er det akvarelmaling der er tale om. Man behøver ikke at forgløde emnerne først, men kan male dem direkte i læderhård eller tør tilstand.

 

Farven kan intensiveres ved at føre penslen langsomt over skærven, som derved suger mere, og ved at påføre flere lag ovenpå hinanden. Farven kan tilsvarende nedtones ved at foretage hurtige penselstrøg hen over skærven, som derfor ikke kan nå at suge så meget.

 

Det er lidt som at male i blinde og med usynligt blæk, for farven er meget svag, grænsende til det usynlige og viser sig først når ovnen åbnes efter brændingen.

 

Ligesom ved min porcelæns-filigran brænder jeg kun emnerne en gang, hvor jeg først kører en forglødning op til ca. 650 grader C og derefter straks fortsætter med stentøjsbrænding videre op til 1260 grader.

 

Tilføjelse pr. 18-1-2015: Senere erfarede jeg, at John Shirley selv var inspireret af den norske professor Arne Åse, som oprindeligt har udviklet teknikken og også udgivet bogen om emnet: "Water Colour on Porcelain" (Norwegian University Press 1989).

 

Tilføjelse pr. 12-12-2015: Tilfældigt opdagede jeg, at Arne Åse nu også har en Facebook-side, hvor han deler ud af sin erfaring med så rund hånd, at det ligner egentlig undervisning. Det sker i form af både tekst, fotos og videoer. Så hvis du vil vide mere, så tag på "opdagelsesrejse" inde på hans side.


O.B.S - Det her er vigtigt.

 

  • Der er tale om kemikalier, og man skal være momsregistreret for at kunne købe dem.

 

  • Det er yderst vigtigt læse det medfølgende sikkerhedsblad grundigt og følge instrukserne nøje.

 

  • Husk sund fornuft, dvs. brug beskyttelseshandsker og sørg for god udluftning, og lad helst emnerne tørre et andet sted end der hvor du opholder dig.

Forhandler: Jeg har fundet frem til firmaet www.skolebutik.dk, som lod sig overtale til at handle med mig, selvom jeg ikke repræsenterer nogen skole. - Men, som nævnt ovenfor, så kræver samhandelen at man er momsregistreret.


"Forsteninger" i porcelæn.

 

Til mine "forsteninger", som f.eks. er japanlygter, mosser, lav og andet fra naturen, laver jeg en tynd grød/tyk fløde af mit porcelæns-papirler ved at opløse leret i vand.

 

Fremgangsmåde: Jeg kommer vand i en stor skål eller en spand og tilsætter leret i mindre klumper. Jeg lader blandingen stå et døgns tid eller to med flere omrøringer undervejs og tilførsel af mere vand indtil konsistensen er passende.

 

Når "lergrøden" er klar dypper jeg japanlygterne, mosset eller lavet direkte i den. Efter naturlig tørring, som godt kan tage flere dage, foretages en ny neddybning og tørring.

Alt efter "lergrødens" konsistens er 3-4 neddybninger og tørringer det optimale for at opnå tilpas styrke uden at den endelige form mister det naturtro og bliver for klumpet.

 

Om emnerne er nyplukkede og friske eller tørrede før brug er ikke væsentligt - det væsentlige er at grøden ikke er så tyk at "forsteningen" falder sammen pga. vægten, men heller ikke så tynd at den klasker sammen pga. vandopsugning. - Her er man nødt til at prøve sig frem.

 

Brændingen er ligesom ovenfor en kombineret forglødning og stentøjsbrænding op til 1260 grader C.

 


 < Forrige side          ^ Tilbage til top           < Tilbage til start


 

Keramiker Susanne Enøe Hansen

Odensjövägen 26, SE-341 71 Lidhult
Altid ÅBENT efter aftale - året rundt og ugen rundt.
sehlerkeramik@gmail.com
+46 (0)73-507 47 29 - +45 30 24 65 01 - CVR/SE-nummer : 32 58 56 39
"Keramik med naturlig inspiration!"
Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk